Saturday, April 14, 2012

Selamat Menjadi Imam




"Ayah, kejaplah. Ahmad nak pakai selipar ni," mulut mungil Ahmad memanggil ayahnya yang mula menghampiri pagar rumah. Halus dan nyaring suara  Ahmad, melaung dari pintu rumah.

Muhammad tersenyum melihat keletah si ciliknya itu, terkocoh-kocoh menyarung selipar di kaki. Ahmad gemar mengikutnya ke surau berhampiran. Jika tidak ketiduran akibat lelah bermain, pasti tangan halus itu akan turut serta dalam genggamannya. 

Seawal usia lima tahun, saat kanak-kanak masih riang bermain, berlari berkejaran, Ahmad pun begitu juga. Seringkali tubuh kecil itu berlari-lari anak menuruti langkah ayahnya yang agak laju. Kadangkala, sengaja Muhammad berjalan pantas atau berhenti secara tiba-tiba. Ahmad pasti berlari girang mendapatkan susuk tubuhnya. Lalu mereka berjalan seiring ke rumah Allah, saling tangan digenggam kemas.

Mereka melewati tepi parit yang dipenuhi itik. Terkedek-kedek sekawan itik pulang petang. Ahmad ketawa kecil melihat keletah itik. Beburung pula terbang rendah, dalam kawanan yang penuh arah, menuju ke pohon besar di pinggir desa. Bayu berpuput lembut, menghembus tenang ke dalam jiwa ayah dan anak. Perjalanan ke rumah Allah menjadi indah. 

Muhammad syukur. 

Syukur atas segala nikmat kurnia yang dianugerahkan Ilahi. Di dalam kalbu, tak putus-putus berharap dan memohon kepada Yang Maha Kuasa, agar keluarganya dilimpahi sakinah, mawaddah dan rahmah. Hatinya membisikkan doa,

"Ahmad, dikaulah permata hati ayah. Seandainya dikau mengerti duhai anakku, hasrat hati ayah ini. Ayah pasti, sampai masanya kelak, kau pasti mengerti akan makna hidup ini. Semoga dikau terpelihara dalam rahmat kasih-Nya."

....................................................................................................................................................


Melatih anak- anak untuk memulakan solat seawal 5 tahun bukanlah sesuatu yang mudah. 

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menyarankan kita melakukan tarbiah solat kepada anak dengan cara yang berhikmah. Anak yang telah sampai umur 7 tahun jika mumayyiz (tahu membezakan antara perkara baik dan buruk), disuruh atas dasar sunnah mendirikan solat.

Jika mereka telah berumur 10 tahun, wajiblah diperintahkan mereka mendirikan solat. Dibolehkan untuk memukul (dengan niat mendidik) jika mereka enggan mendirikannya.



No comments: