Wednesday, May 2, 2012

Periuk Tanah

Cahaya bulan samar-samar melimpah ke dalam ruang kecil itu. Stor kecil mulai terang dalam balam cahaya rembulan. Kelihatan sepasang tangan menguis-nguis dari tepi pintu, mencari sesuatu. Debu tanah mulai berterbangan, memenuhi sudut sempit itu. Batuk kecil memecah kesunyian malam. Sesekali bunyi bersin pula kedengaran.

Mak Kiah kehairanan. Pintu dan tingkap sudah ditutup rapat. Bayu pula sepoi-sepoi bahasa. Setahunya, Pak Sudin keluar kota untuk beberapa ketika. Khali. Mak Kiah duduk di tepi katil, meneliti bunyi yang mengusik gegendang telinganya.

***

"Gendang gendut, tali kecapi.
Kenyang perut hai suka hati.
Mata berselirat dari pagi.
Baca dah penat rebuslah nota ini. Ohoi..."

Zaki menari-nari sambil menatang periuk tanah yang baru diambil dari stor. Ke kanan ke kiri sambil berpusing-pusing. Mulutnya pula terus bersiul, menyanyikan lagu empat kerat ciptaan sendiri. Paip dibuka deras, sambil melalukan periuk tanah yang sedikit berdebu. Diberus bahagian dalam periuk yang sedikit usang, setelah dua biji limau diperah ke dalamnya. 

"Buat apa susahkan diri Zaki. Mujur aku jumpa kau periuk tanah," ujar Zaki sedikit berbisik.  Riak mukanya puas. Zaki tersengih sendiri.

Dapur mula berasap. Membawa hangat kala dingin malam. Periuk tanah yang berisi air separuh penuh, mula ditenggekkan di atas api. Beberapa daun pandan yang sudah disimpul, dicampak masuk ke dalam periuk. Zaki tekun menanti, sabar.

Saat tekun, sabar menanti, Zaki mula membayangkan hasil rebusannya itu. Dia tersengih lagi. Tangan yang menopang kepala, mulai lemah. Perlahan-lahan, Zaki menyandar lelah di tepi meja. 

***

Mak Kiah mengatur langkah, penuh cermat menuju ke ruang dapur. Dia terkejut.

"Apa yang Zaki buat tengah-tengah malam begini? Selalunya liat benar hendak ke dapur," getus hati kecil Mak Kiah, curiga.

Anak bujangnya sudah lena di tepi meja. Letih barangkali. Seharian di bilik, menekuni helaian kertas yang berselerak. Katanya, ada ujian. Keluar hanya apabila lapar ataupun haus. Menolongnya menguruskan rumah, jauh panggang dari api.

Mak Kiah meninjau periuk tanah yang bertenggek di atas dapur. Sekali lagi Mak Kiah kehairanan. Kertas?

***
"Zaki! Siapa yang ajar kamu rebus segala nota-nota ini? Kamu sudah kebuluran sangat ke?" sergah Mak Kiah.

Zaki terpisat-pisat lalu mengangkat kepalanya. Alangkah terkejutnya dia kerana sesusuk tubuh di hadapannya itu telah mengetahui perancangannya. Zaki resah.

"Aduh, habislah aku. Mak sudah tahu," getus Zaki di dalam hati.

"Err, emak. Ini bahan eksperimen Zaki. Sengaja Zaki merebusnya malam ini. Pagi esok Zaki boleh meneruskan ujikaji seterusnya. Mudah sikit urusan," dia mula mencari helah.

"Kamu fikir emak tak tahu niat sebenar kamu? Kamu hendak minum air rebusan nota ini, kan? Alahai Zaki, anak bertuah. Sudah besar panjang namun bertindak seperti budak-budak. Kamu percaya kata-kata Doraemon dan Nobita ini? Mujurlah roti imbasan itu tidak wujud. Jika tidak, pasti kamu memborongnya hingga penuh dapur ini. Sudahlah, usah diteruskan kerja yang sia-sia ini. Masuk tidur, esok bangun awal. Boleh kamu meneruskan ulangkaji," ujar Mak Kiah panjang lebar.

"Eh, mak pun tahu tentang roti imbasan? Mana aci begini. Mak pun tengok Doraemon rupanya. Haih. Tak menjadi lagi," Zaki mengeluh kesal. Riak muka ceria menjadi muram. Hampa.

Api dapur ditutup. Periuk tanah dibersihkan. Helaian nota yang masih nyata tulisan, digantung di bawah kipas, dengan harapan akan kering dan mampu dibaca.

"Apalah nasib diri. Hajat dihati tak kesampaian. Manalah tahu air rebusan itu dapat membantu aku semasa ujian. Alahai emak....," Zaki merungut sendiri. Lambat dia mengatur langkah menuju ke bilik.

"Ya, aku perlu berehat. Moga bermimpikan jawapan ujian esok," bisiknya berbaur harap. Lena.




....................................................................................................................................




Kehidupan sebagai seorang pelajar, pasti tidak asing dengan angan dan harapan.

Mengharapkan skema jawapan.
Spot.
Mimpi soalan ujian mahupun jawapannya.

Khususnya saat peperiksaan atau ujian menjelang.

Sebenarnya, di mana pati ilmu itu? 

Hanya pada helaian soalan dan jawapan peperiksaan?

Atau,
pada pemahaman serta kesan ilmu terhadap penuntut ilmu?

Saya juga tak terlepas daripada norma sebegini. 
Mengharapkan sesuatu yang sedemikian agar mudah urusan pada hari ujian.
Namun, sampai bila ya?


Exam-oriented!


***


Selamat berjuang semua! All the best.

Man jadda wa jada.

2 comments:

Anonymous said...

ni kene tepon doremon dari masa depan ni..agak2 ada x alat nk jadi halimunan?
haha..anyway..mesej sampai..
keep it up..

Najwa Najihah said...

anon,
teringat gelung halimunan. hehe... doraemon tengah bz kot sekarang ni. haha..

terima kasih. ^_____^