Monday, September 17, 2012

Che(ri)ta

i.

Sesekali teringat, tangan menaip. #eh....

----------------------------------------------------

Kata orang tua-tua, 
sayang isteri tinggal-tinggalkan, sayang anak tangan-tangankan.
Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain.

Kalau direnung-renung (baca: ingat) kembali pepatah pepitih yang pernah dipelajari semasa di bangku sekolah satu ketika dahulu, otak ligat mencari satu kesimpulan hasil pemerhatian. Ternyata mereka berpandangan jauh. Ya, tidak simplistik. Ah, bukan lipstik tetapi simplistik.

Setiap pepatah pepitih, peribahasa, simpulan bahasa, bidalan dan yang serumpun dengannya, pasti sarat dengan makna tersirat. Halus. Indah.

Kadangkala, tak tercapai dek akal akan maksud disebalik kata-kata yang diucapkan oleh mereka, orang tua-tua ini. Hingga dalam perbualan seharian, kehalusan berbahasa masih santun terjaga walaupun hakikatnya mereka tengah 'huhahuha' (baca:ngobrol) sesama rakan. 

Beruntung sesiapa yang berpeluang membesar dalam suasana sebegini; bermesra dengan warga emas, orang dewasa yang santun berbahasa, berfikiran jauh dan sering berfikir sebelum melakukan sesuatu perkara. Malah, orang muda ini pasti membesar dan kaya dengan pengalaman yang dititipkan oleh mereka yang lebih makan garam akan rencah kehidupan.

Sekarang ini, mereka, warga emas juga orang dewasa ini, turut digelar sebagai generasi WX, amat memerlukan kita, orang muda, generasi YZ. Terlalu banyak yang ingin mereka titipkan, umpama empangan yang menanti masa untuk melimpah.

Jadi, di mana generasi YZ? Generasi WX mencarimu.

#Santuni warga tua, sayangi orang muda.

ii.

Banyak cara untuk memaknakan cuti. Cuti yang lalu bagaimana?

No comments: