Thursday, September 26, 2013

A lesson for today



Nilai hari ini; 

Askar tak akan dapat buat kerja secara teratur tanpa ketua.
 

Kalau kita lihat kehidupan seorang askar, teratur, tersusun, penuh disiplin. Semua ni terjadi hasil latihan yang tekun, setiap hari tanpa henti. Macam mana boleh tekun? Sebab adanya seorang ketua yang memimpin dengan penuh dedikasi.

Cuba kita tengok sekeliling. Ada macam-macam keadaan. Ada keadaan yang boleh selesai sendiri. Ada keadaan yang libatkan ramai orang. Dan keadaan yang libatkan ramai orang ni, mesti ada ketua. Kenapa? Tu sunnah sebenarnya. Kalau difikirkan balik, ketua memang perlu untuk pastikan keadaan tu teratur. Ikut perancangan, tersusun. Hasilnya berkualiti. Banyak orang, banyak ragam. Bila ada seorang yang dapat mengatur, kerja akan jadi lebih tersusun. Macam askar.

Baiklah, penting sebenarnya mendengar kata ni. Ada manfaat yang tersembunyi. Kata orang tua-tua, tulah kalau tak dengar kata orang yang lebih tua atau lebih sikit daripada kita. Ikut kepala, semuanya memang mudah. Bila dah terkena, tengadah. Sampai bila nak bersakit-sakit dulu baru sedar tentang hakikatnya dengar kata?


Dan janji haruslah ditepati.


Masa cakap-cakap tentang program yang dah pun lepas, ada seorang junior kongsi,

beruntung siapa yang sedar kelemahan, rugi siapa yang tak nampak kelebihan.

Jadi sampai bila nak terus salah menyalah, sama ada kepada diri sendiri atau orang lain. Sudah-sudahlah. Hidup di dunia ni tak lama. Hargai orang disekeliling, apatah lagi yang rapat dengan kita. Ada hak yang perlu ditunaikan.


Hidup biar bererti. Sampai mati.

No comments: