Wednesday, November 18, 2009

Hati ini berbelah bagi...

Deru bayu membawa pergi bersama hatiku yang gundah.Hanya radio teman dikala sunyi.

......................................................................................................

"Anda lupa di mana anda meletakkan kunci walau sebentar tadi anda meletakkannya?"

Mendengar promo tersebut,rasa teruja memenuhi hati.Apakah bengkel terbaru yang PPLI bakal anjurkan?Promo tersebut mengetuk-ngetuk pintufikiranku.Ah,mungkin aku tak berpeluang.Kebiasaannya bengkel yang dianjurkan menjurus kepada mereka yang sudah bekerjaya.Mungkin juga tiada kesempatan waktu untuk aku mengikutinya.Aku terus berfikir sendiri.

Seminggu kemudian.

Petang itu suasana damai,dingin,sepoi-sepoi angin menembusi tingkapku,membawa bayu segar.Bayu yang memberi semangat untukku terus mengulangkaji pelajaran yang berbaki.

"Assalamualaikum dan selamat petang.Anda bersama kami dalam Rancangan Bersama PPLI.Bersama saya adalah Encik Nik Roskiman...",petah kak Mas berbicara,selaku juruhebah pada petang itu.Aku hanya memasang telinga.Sudah menjadi tabiatku menjadikan radio sebagai halwa telinga meskipun sewaktu mengulangkaji.Pastinya IKIM.FM yang menjadi pilihan hatiku.Ku tersenyum sendiri."Pada petang ini kita akan membicarakan mengenai bengkel yang akan diadakan pada masa terdekat ini iaitu mengenai ketarasedar atau mindfulness.....",kak Mas memulakan bicara.

"Eh,ini bengkel yang ingin aku sertai!"getus hatiku.Dalam diam aku menyimpan hasrat untuk mengikuti bengkel ini.Sambil mengulangkaji,aku ligat mencari maklumat mengenai bengkel ini di laman sesawang IKIM.Alhamdulillah,berhasil!Aku mula memuat turun beberapa maklumat yang perlu diketahui sebagai langkah awal untuk memujuk kedua ibu bapaku.

Ada seorang mahasiswa bertanya mengenai bayaran untuk mengikuti seminar ini.RM 50 sahaja.Aku terkesima.SubhanAllah,aku benar-benar teruja untuk mengikutinya.Berpeluangkah aku?

.....................................................................................................

MINDFULNESS atau ketarasedar adalah satu konsep yang merujuk kepada tindakan seseorang yang dilakukan secara sedar dan penuh pertimbangan akal waras dan bukan kerana tabiat harian yang telah sebati dengan jiwa. Ianya dipopularkan di Barat oleh Ellen J.Langer melalui bukunya The Power of Mindful Learning. Dengan keupayaan fungsi akal yang menggunakan kemahiran memproses dan membuat keputusan, sesuatu tindakan akan dapat dilaksanakan dengan penuh bijaksana. Kaedah ketarasedar dan gabungan dengan pendekatan pengurusan dapat menjamin kecemerlangan diri dan organisasi.


Bengkel ini adalah pertama kali diadakan bagi mengupas kefahaman dan pengertian Ketarasedar dari perspektif Islam serta mengetengahkan kepada para peserta bagaimanakah ianya dapat dibentuk dan digilap di dalam tindakan seseorang. Ianya amat penting untuk setiap individu yang ingin meningkatkan keupayaan diri.


......................................................................................................

Telefon bimbit ku genggam,menanti saat untuk membuat panggilan.Seusai bual bicara itu,aku terus menelefon ayah,insan yang amat kusayangi.Aku sekadar berbasa-basi dahulu,memikirkan bait-bait yang sesuai untuk menyatakan hasrat.

"Ayah,Semenyih dengan Jalan Duta,dekat tak?"soalku setelah bertanya khabar.
"Eh,jauhla kak.Kenapa?"ayah mula menyoal.

Aku terus menyatakan hasrat sebenar hatiku.Aku penuh bersemangat,dengan harapan ayah mungkin dapat memberiku sedikit cahaya pengharapan,namun ku sedikit khuatir.Berpeluangkah?
Ayah mula menyatakan rasionalnya.Aku mulai hampa.Tetapi di dalam hati ini,perasaan ingin menyertai membuak-buak,mengingatkan ku perasaan ketika ingin mengikuti ESQ Bersama ILuvIslam.Aku tetap berkeras di dalam hati.Aku ingin berikhtiar.Ya,Pak Ngah!Mungkin Pak Ngah boleh membantu.

......................................................................................................

Aku diambang peperiksaan.Terlalu banyak yang ingin ku kerjakan.mengulangkaji,mengikuti kuliah tambahan(kebanyakannya dilakukan secara emergency),jamuan kelas,menjadi salah seorang yang terlibat untuk persembahan dalam satu majlis di IPTHO,sehingga aku terlupa untuk bertanya kepada Pak Ngah.Setiap kali teringat,pasti bertembung dengan sesuatu perkara.

17 November 2009

Seperti hari-hari yang kulalui sebelum ini,pagi ini kurasa ketenangan.Dingin pagi menembusi tulang namun lembut menyapa minda.Memberi momentum kepadaku untuk terus mengulangkaji,persediaan menghadapi medan yang masih belum padam baranya.Komputer riba dibuka seperti biasa.Aku tergerak untuk menghantar emel kepada pihak PPLI kerana musykil dengan statusku.Aku masih dalam kursus persediaan,belum menjejakkan kaki sebagai pelajar ijazah pertama sepenuh masa.Aku perlukan pengesahan daripada pihak pengurusan sebelum melakukan tindakan selanjutnya.Aku mula mengirim emel.Jari jemari mula menaip.Hantar.

"Bip!".Ada kiriman emel memasuki inbox ku.

Ya, Cik Nur layak untuk mendapat diskaun bayaran dan hanya dikenakan bayaran pelajar sahaja iaitu RM50. Sila daftarkan diri saudari dengan mengembalikan borang yang dilampirkan ini, dan pastikan membawa kad pelajar / kad matrik dll sebagai bukti bahawa saudari seorang pelajar, pada hari pendaftaran. Mereka yang mendaftar sebagai pelajar tetapi tidak membawa kad pelajar pada hari pendaftaran akan dikenakan bayaran peserta biasa iaitu RM200.

Sekian terima kasih.
Wassalam
Nik Roskiman

Alhamdulillah,berjaya!Telefon bimbit kucapai,pantas menaip mesej untuk bertanya perihal tempat kepada pakcikku.Beberapa minit kemudian,Pak Ngah menelefonku.Aku menyatakan persoalan yang sekian lama bermain di benak ini.Aku tersenyum gembira.Puas.Kini aku sudah mempunyai alasan kukuh untuk mengikuti program ini.

.....................................................................................................

Seusai mengambil minum malam,aku menelefon ayah.Inginku berkongsi berita ini.
"Tut...Tut...",panggilan tidak dijawab.
Tidak lama kemudian,aku menerima panggilan masuk.
"Assalamualaikum.Oh,ibu rupanya...",aku memulakan bicara.
Ibu bertanya mengapa aku menelefon kerana ayah sudah pun melenakan diri.Aku terus menyatakan isi hatiku,tak sanggup rasanya untuk terus menyimpan sendirian.Kelak memang perlu kumaklumkan kepada ibu.
Respon yang kuterima tidaklah seperti yang kuharapkan.Kuhampa.Sebentar tadi benih harapan sudah mahu bercambah setelah mendapat titisan harapan Pak Ngah.Kini pucuknya seolah-olah mula melecur kerana simbahan rasa tidak yakin akan bengkel ini.Apa lagi yang perlu aku katakan?Aku hanya mampu merenung semula brosur bengkel tersebut.Aku yakin bengkel tersebut tidak tersasar.Aku tahu akan keperluan diri ini.Tapi bagaimana inginku yakinkan kepada kedua-duanya?

Hatiku pinta untuk pergi.Mindaku merayu.Jasadku mendesak.

2 comments:

al-bagani said...

aduh...nie cerpen k novel..haha

dpt x pg esq 2..murah kot rm50..diorg wt seminar kt UTP aje pn ktorg kna byr rm300..mmg x msk laa jwbnye..haha

Najwa Najihah said...

huhu...entahla.cerpen kot.tak laratla nak buat sekuel kalo ni novel. =D
esq tu da lepas,memang tak dapat pergi.yup,sangat2 murah?mehla join sekali(kalau takda kuliah la..huhu)
ikim memang best!semua seminar untuk student,rm50 je. ^^