Thursday, July 28, 2011

Luka telah sembuh, parutnya tinggal juga

Ramadan sudah hampir menyingkap tirainya. Indah dan damai yang dijanjikan semua sudah dalam makluman. Janji-janji ganjaran berganda bagi setiap amalan yang dilakukan sudah ada dalam ingatan. Sudah pun ditanam benih-benih keazaman untuk dilakukan sepanjang Ramadan. Alangkah eloknya melangkah ke garisan Ramadan itu dengan hati cukup riang, gembiran dan tenteram.

Apabila berselisih faham dengan sahabat baik dan saudara rapat, sudah tentu hati kedua belah pihak akan terguris. Namun apabila hujan telah teduh dan mentari menyerlahkan sinarnya, yang keruh dibuang, yang jernih diambil, yang kusut terungkai dan persahabatan dan persaudaraan bertaut semula, Kedua pihak akan berbaik dan saling cuba melupakan perselisihan yang terjadi serta kemesraan yang sebelum ini belum terjalin diharap akan segera kembali semula. Namun selagi parut perselisihan faham itu masih lagi terbekas di sudut hati dan selagi keikhlasan itu tidak terhunjam ke lubuk hati, tiadalah kegembiraan memenuhi suatu kehidupan.

Untuk berada dalam kelompok orang-orang yang ingin segala pengampunan pada Ramadan ini, keikhlasan hati itu menjadi tuntutan. Sepanjang tahun kira ada bertingkah kata dan berguris luka; lalu dengan rendah diri keampunan dan kemaafan dipinta. Kupohon bersungguh-sungguh kiranya ‘ LUKA TELAH SEMBUH, PARUTNYA JUGA TIADA.’ Apalah ertinya mengharung Ramadan nanti jika ‘ luka telah sembuh, perutnya tinggal juga.’ Alangkah hampanya yang meminta dan alangkah dukanya yang menyimpan gurisan duka.
Salam Ramadan al-Mubarrak...
Ramadan Karim.. Allahu Akram!
- Ustaz Hasanuddin Md Isa

No comments: