Wednesday, February 1, 2012

Hilang Senyuman : Penyakit Berjangkit



Senyuman.

Ia memainkan signifikasi besar dalam kehidupan. Bayangkan dua orang yang tidak kenal satu sama lain, dengan senyuman akan membuahkan perkenalan, meskipun kadang kala berlainan bangsa dan bahasa.

Kuasa senyuman, mampu menghubungkan jiwa.

Senyuman juga adalah gambaran perasaan yang disemat di dada. Rasa gembira, senang hati, suka, lalu akan terpancar senyuman di wajahnya.

Hilang Senyuman

Hakikatnya tidak semua manusia mampu untuk menggaris senyuman di wajahnya.

Untuk menguntum senyuman, beberapa otot-otot muka diperlukan untuk memainkan peranan, dan terdapat saraf muka yang menghantarkan impuls. Apabila sistem saraf tercedera, lalu hilanglah kemampuan manusia untuk mengukir senyuman di wajahnya.


Oleh itu, jika terdapat manusia yang diuji Allah, kerana rosak sistem saraf mukanya, doktor saraf akan bertanggungjawab dan berusaha mengembalikan senyuman di wajahnya, dengan apa yang termampu dan terdaya.

Itu kisah orang yang hilang senyuman kerana penyakit yang dihidapinya.

Hakikatnya, kalau dilihat disekeliling kita ramai orang sihat yang lebih kurang sama keadaan wajahnya.

Senyuman Hilang

Itulah penyakit yang ramai dihidapi oleh kita. Senyuman hilang dari wajah.
Sukar benar ingin menguntum senyuman, apatah lagi kepada orang yang tidak dikenali oleh kita.

Apabila datang seorang peminta sedekah, mudah sahaja kita menggeleng kepala, bahkan ada yang menghalau dan mengherdik tanpa simpati, walhal jika benar tidak mampu menghulurkan walau kepingan syiling, apa salahnya menghulurkan senyuman dan meminta maaf kerana tidak dapat membantu.

Lupakah kita akan sabda Rasulullah S.A.W:

" Senyummu di hadapan saudaramu adalah satu sedekah. "
( riwayat Al-Tirmidzi )


Begitu juga dengan pelajar perubatan, kalau dari zaman belajar sukar dan berat untuk menghulur senyuman mesra kepada pesakit yang terlantar di hospital, bagaimana pula nanti bila sudah sibuk dan tertekan bila sudah berkerjaya? Baru hendak memaksakan diri menggaris senyuman di muka?

Ingin merawat pesakit agar mengembalikan senyuman di wajahnya, kita pula yang hilang senyuman di wajah kita. Tertekan bagaimana sekalipun kita bergelumang dengan cabaran sebagai pelajar perubatan, jangan kita jual mahal dalam menghulur senyuman.

Tidak di lupakan buat bakal ustaz dan ustazah, mahupun apa jua bidang pengajiannya, jangan kerana mahu menjaga kewarakan hingga hilang senyuman di wajah, hingga membuatkan orang yang dahagakan ilmu rasa jauh dengan mereka. Kopiah sudah di kepala, jubah kemas diseterika, tetapi muka masa mencuka. Macam nak telan orang gayanya.

Begitu juga dalam berhubungan yang melibatkan lelaki dan perempuan, dalam urusan harian, persatuan dan pelajaran, senyuman dan terima kasih adalah 'common sense' yang kadang-kadang dikesampingkan, Maksud saya, bukanlah perlu senyum tidak kira tempat, seolah-olah mahu mengurat, tetapi sekurang-kurangnya maniskan muka kerana kita semua berhubung dengan manusia, bukan robot yang tiada jiwa.

Dalam hidup berkomuniti, senyuman itu boleh menjadi paksi keharmonian. Berselisih dengan senior mahupun junior yang tidak dikenali namanya, sekurang-kurangnya angkatlah tangan, gariskan senyuman dan hulurkan salam. Moga ia akan jadi titik perkenalan dalam membina jambatan ukhuwah yang berpanjangan.

Senyuman itu ibarat jangkitan, yang mudah untuk merebak, hari ini kita mendapat senyuman, esok hari mudah untuk kita melemparkannya.

Senyuman itu adalah modal perhubungan dan perniagaan, hinggakan ada pepatah Cina ada menyebut " seseorang yang tidak boleh tersenyum janganlah ia membuka kedai ".

Kalau orang Cina bijak memandang senyuman dari aspek ekonomi dan keuntungan dunia,
begitulah kita sepatutnya memandangan senyuman dari aspek keuntungan dunia dan akhirat,
di dunia menyebar bahagia dan harapan, sebagai ladang akhirat buat mempersiapkan bekalan.

Ingatlah,
jangan kita terlalu leka dan ghairah mengejar cita-cita,
terlalu berjiwa membara dalam mengubah dunia,
senyuman yang mudah tetapi besar peranannya diabaikan oleh kita.

Senyumlah.
Ia mampu mengubah dunia !
 
- Bro Naqeb

No comments: