Thursday, May 17, 2012

Belaian III

Praktikal Menguatkan Jiwa Anak-Anak

Untuk anak-anak yang berumur 5 tahun ke bawah, cara yang praktikal agar mereka sentiasa bergantung kepada Allah SWT dan cinta kepada Allah SWT adalah dengan mengajarkan mereka agar sentiasa mengucapkan “TERIMA KASIH ALLAH SWT”.

Ketika umur ini agak sukar untuk meminta mereka berkomunikasi dengan Allah SWT. Maka kata-kata terima kasih Allah SWT merupakan komunikasi dan sekaligus ucapan syukur kepada Allah SWT. Anak saya sentiasa mengucapkan terima kasih Allah SWT jika menerima sesuatu.

“Terima kasih Allah sebab kasi kakak mainan.”
“Terima kasih Allah sebab kasi kakak nenen.”
“Terima kasih Allah sebab kasi ayah duit untuk beli kakak jajan”.

Dengan sentiasa mengucapkan terima kasih bersama sebabnya, anak-anak ini mengerti bahawa semua yang dimilikinya adalah datangnya dari Allah SWT. Mereka dilatih hari demi hari untuk berada di dalam kesedaran tertinggi. Pergantungan mereka melangkaui ibu bapa iaitu kepada Allah SWT.

Untuk anak-anak yang berumur 6 tahun ke atas, bolehlah ajarkan mereka agar sentiasa berkomunikasi dengan Allah SWT seperti yang disarankan di dalam artikel-artikel di laman web ini.

Saudara,
Belailah anak-anak kita dengan penuh kasih sayang dan sambungkan jiwa kita ke Allah SWT ketika kita membelai mereka. Jiwa anak-anak ini masih lembut dan mereka akan cepat berubah jika kita didik mereka dengan kasih sayang.

Eh, adik nak sembahyang. Nanti baru ambil gambar ye.


Semoga Allah SWT sentiasa memberi tunjuk ajar kepada kita bagaimana cara-cara terbaik untuk mendidik anak-anak kita. Sesungguhnya cara mendidik setiap anak-anak kita adalah berbeza. Mohonlah pada Allah SWT agar kita diajarkan oleh Allah SWT cara yang sesuai untuk mendidik setiap seorang anak-anak kita agar menjadi anak yang soleh dan solehah.

“Ya Allah, Tuhan yang Maha Mengasihani. Kami memohon kepadaMu ya Allah agar Engkau alirkanlah sentiasa kasih sayang kami kepada anak-anak kami dan kuatkanlah jiwa mereka dengan kasih sayang kami ini ya Allah. 

Ya Allah, ajarilah kami bagaimana cara yang terbaik untuk mendidik anak-anak kami ya Allah. Ya Allah berikanlah rasa cinta kepadaMu dalam jiwa kami dan anak-anak kami ya Allah. Terima kasih Allah, terima kasih. Amin”

Kau ilhamku...
 .............................................................................................................................

Perihal belaian, saya belum punya pengalaman.

Kata Ustaz Hasrizal, belajarlah daripada pengalaman orang lain. Kita tidak akan mengetahui hakikat sebenar sebelum merasainya sendiri. Sangka-sangkaan itu hanya perasaan.

Ibrah daripada pengalaman.


No comments: