Sunday, May 20, 2012

Ilmu


Ilmu itu 
mesti lahir dari sifat ingin tahu,
bertanya,
dan seterusnya 
berdiskusi.


#Jeda#

Punya aksara tak tertulis.
Punya kata tak terucap.
Punya rasa tak terlafaz.
Bersipongang.

Dunia itu sederhana kecil.

3 comments:

Anonymous said...

dunia tak kecil...
tak sebesar yang kita sangka...
jadi ianya sederhana kecil..=)

tajnur said...

Assalamualaikumw wbt
Ilmu itu terbahagi kpd dua iaitu Ilmu Allah dan ilmu manusia! Ukuran ilmu Allah SWT ibarat seperti dlm Surah AlKahfi:109قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ‌ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَ‌بِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ‌ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَ‌بِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan".
Tetapi Allah SWT telah menurunkan AlQuran krn mengetahui batas ilmu manusia dan sejauh manakah mrk beriman padanya! Tatkala Allah SWT mengajar Nabi Adam a.s. kesemua ilmu yang layak batas manusia mengetahuinya. Surah AlBaqarah:31 وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَ‌ضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِي Dan Ia (Allah) telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar".
Persoalan yang banyak kita perlu berdiskusi! 1. Adakah setelah Nabi Adam a.s. turun ke dunia sebagai manusia pertama tetapi didakwa oleh para sejarah orientalis bhwa tamaddun manusia bermula sebagai Org zaman batu yang hidup dlm gua.
2. Wujudkah dinosaur ini walhal kajian DNA forensik mendapati setiap anggota fossil haiwan tersebut tidak sama! 3. Jauh dan besar sangatkah bintang2 walhal Alah SWT jadikannya dilangit dunia sebagai hiasan. Surah AlMulk:5 وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُ‌جُومًا لِّلشَّيَاطِينِ ۖDan demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca rejaman terhadap Syaitan-syaitan;
Surah AtTakawwir:2 وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَ‌تْ Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak;
Ditafsirkan hampir kesemua b8ntang2 tersebut gugur dibumi!
4. Sudah tercapai mendaki gunung yang paling tinggi dibumi ini i.e adakah G. Everest yang paling tinggi? Surah AlIsra`:37 وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْ‌ضِ مَرَ‌حًا ۖ إِنَّكَ لَن تَخْرِ‌قَ الْأَرْ‌ضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang.
Sesuatu ilmu itu adalah bertepatan dgn haq iaitu AlQuran. Sejauh manakah kita yakin dgn kebenaran AlQuran? Sekadar muzakarah saja. Wallahualam

Najwa Najihah said...

anon, :)

tajnur, Allahu Allah. Ruang lingkup ilmu terlalu luas. Ilmu manusia, seperti air laut di hujung jari, sedikit.

jika kita meneliti kembali beberapa fakta yg dikemukakan, ternyata ada beberapa fakta yg perlu dikaji semula.

jazakillah sudi berkongsi ilmu. :)