Monday, May 20, 2013

mirip-mirip...

Puan Ain Muhammad, isteri Tuan Shamsuddin Kadir. Baru sahaja mengenali beliau. Kebetulan, beliau ada berkongsi perihal yang hampir sama dengan post sebelum ni.

Menarik untuk difikirkan dan difahami. Fikir-fikirkan...

***

Bismillah.

Ini pesanan Tuan suami apabila saya ingin melakukan sesuatu kerja....

“Peluang itu adalah ruang. Orang yang merebut peluang adalah sebenarnya orang merebut satu ruang yang sudah sedia ada. Merebut ruang itu, jika tiada ruang, orang itu akan terus menanti dan menanti ruang yang ada tanpa berusaha melakukan sesuatu yang terbaik baginya. Ini belum tentu Berjaya.

Contohnya, “Sebuah bilik yang kecil, apabila ada sekumpulan orang yang ingin tidur di bilik yang sama, maka akan berlaku perebutan bagi menguasai bilik itu. Orang yang Berjaya akan dapat memasuki bilik itu. Manakala yang gagal tidak dapat menikmati tidur yang diidamkan di dalam bilik itu.”

- Maknanya mereka yang gagal terpaksa menunggu sehingga apabila orang yang berjaya itu keluar daripada bilik itu atau terpaksa menunggu sehingga ada bilik baru yang disediakan, itupun jika ada. (dilema orang yang merebut peluang – kebanyakkannya buang masa).

- Orang yang mencipta peluang pula sebenarnya mencipta ruang tanpa perlu menunggu ruang itu disediakan oleh orang lain. Sebab orang yang mencipta peluang itu adalah orang yang memulakan sesuatu tanpa menoleh ke belakang dan hanya mendengar kata hatinya sahaja. Satu ruang yang ada akan sentiasa ada ruang lain lagi yang perlu di nikmati olehnya. Jika dia inginkan biliknya menghadap bulan, dia membinanya menghadap bulan di langit. Segala hajatnya dapat dipenuhi tanpa perlu berebut dengan orang yang hidup semata-mata ingin merebut peluang yang ada. Dia akan dapat menyiapkannya pada bila-bila masa dan tidak terikat pada ‘apa kata orang’. Saiz bilik itu pun terpulang pada keinginan dia, jika dia inginkan yang besar, dia buat yang besar…..”

Pesanan beliau ini saya jadikannya sebagai sebahagian cerita dalam Buku Garaj Aiman.

No comments: