Sunday, May 19, 2013

Ms [take] .s

Silap? Semua orang pernah buat silap. Selagi bergelar manusia, peluang untuk buat silap sentiasa ada.

Silap ni, sengaja atau tak sengaja?




Kata-kata anonymous. Ada benarnya. Sesuatu perkara yang pernah dilakukan, seharusnya diingat dan jika baik, diulang. Jika sebaliknya, dihindar.

Kesilapan, antara cikgu terpenting. Cikgu? Ya. Apabila melakukan kesilapan, tersedar atau disedarkan, pasti ada sesuatu yang dapat dipelajari. Seharusnya ada perkara yang dapat dipelajari sebab manusia yang melakukannya, bukan haiwan.

Setiap kesilapan yang berlaku, sebenarnya mendorong ke arah matlamat diri. Setiap kali tersilap, ada sesi muhasabah dan proses muhasabah diri perlu sentiasa. Tapi ada yang memilih untuk terus menerus menyalahkan kesilapan. Ada yang tak ambil pengajaran.

Kesilapan yang paling sakit adalah memilih untuk berdiam diri, tak buat apa-apa sebab takut, terlalu takut untuk buat silap.

Sampai bila perlu teragak-agak? Teruskan. Buat sesuatu dengan yakin, fikir secara rasional dan bertindak pantas. Tinggalkan ragu-ragu yang dibina sendiri dalam pemikiran. Elakkan dari terus menerus menyalahkan diri. Kalau diri sendiri tak tahu menghargai, macam mana nak hargai orang lain?

Kata orang, hidup adalah peluang. Tunggu peluang. Hakikat? Mendapat atau tunggu peluang, hanya 0.01%. Selebihnya adalah perihal rebut peluang. Ya, rebut peluang. Dalam apa jua situasi, nampak ada peluang, rebut. Kalau tunggu, silap hari bulan, putih mata.

Rebut peluang. Tak bermaksud akan berhasil 100%. Yang pasti, kalau tak diusahakan untuk rebut atau cari peluang, 100% tak akan dapat apa-apa. Tunggu apa lagi? Menunggu? Most of the time you just have to go for it!

Usah risau tentang bagaimana pengakhirannya atau hasil yang bakal diterima. Setiap peluang pasti akan bertemu titik akhir. Sama ada berjaya atau dapat sesuatu untuk diambil iktibar. Kedua-duanya bermanfaat. Perkara yang penting adalah sejauh mana usaha yang dilakukan untuk memulakan langkah pertama.

Ingat, tak cuba, tak tahu. Memang tak akan pernah tahu potensi yang ada dalam diri atau hakikat diri. Kalau tak cuba, sampai bila-bila pun tak akan berganjak. Tetap dalam lubang yang sama, silap-silap lubang makin dalam dan tenggelam. Mati tertimbus. Haru.

Percayalah, setiap perkara ada risiko dan perlu berani menghadapinya. Rebut peluang! Sementara hidup masih bersisa.

***

Ya Allah, tiada daya dan upaya melainkan dengan izin-Mu.... Tuntunilah hati-hati kami di atas jalan-Mu...

No comments: