Saturday, September 7, 2013

katakatakota

Sedang kail panjang sejengkal...

Sejengkal kiri, sama panjang ke dengan sejengkal kanan?

Baiklah, hari ini kita akan mengukur. Banyak perkara yang boleh diukur. Kata cikgu matematik, setiap benda ada panjang yang tersendiri. Kata cikgu sains, sepasang itu tak sama panjang. Eh?

Mari kita semak. Sekarang hulurkan kedua-dua tangan ke hadapan dan cantumkan bersama-sama. Sama panjang? Jadi semua orang dah dapat jawapan masing-masing.

Itu tentang kira-kira yang maujud.

Okay, cukup tentang ukur mengukur benda. Sekarang kita ukur benda lain pulak.

Dalam dunia ni, ada satu perkara yang agak sukar diukur melainkan wujudnya kesesuaian. Pendapat. Pandangan. Luahan. Keluhan. Dan segala yang seumpamanya.

Setiap orang ada fikiran sendiri, pendapat tersendiri. Kebiasaannya, apa yang difikirkan sendiri itu yang difikirkan terbaik. Yang difikirkan itu yang akan dipertahankan secara bersungguh-sungguh.

Pada masa ini, ada sesuatu yang dapat diukur. Toleransi. Persefahaman. Komunikasi. Sabar. Tenang.

Mudah je menulis dan bercakap tentang perkara yang dapat diukur ni. Cabaran sebenar adalah untuk menggunakannya mengikut ukuran yang terbaik.

Fikiran, emosi, diri, perlu gerak seiring; cekap, cergas. Hasilnya insyaAllah membawa manfaat untuk semua pihak. Andainya masih  ada perkara yang mengasak-asak untuk mengurangkan ukuran tu, kita perlu ingat, teguh, berlapang dada. Ada perkara dapat dirunding, ada perkara perlu dilepaskan mengikut acuan yang terbaik.

Tak rugi berbincang, banyak perkara yang dapat kita tahu. Selamat meneruskan kehidupan. Tiap-tiap saat amat berharga.


Hargai sebaiknya.


No comments: