Wednesday, May 22, 2013

Tiada lagi bisu.

Hiduplah hari ini. Esok hanyalah harapan. -Pyanhabib

Bermakna. Maksudnya, gunakan hari ini sebaik-baiknya sebab esok masih belum pasti. Umur panjang, dapat jumpa esok. Kalau sebaliknya, dapat jumpa tanah abadi. Sesuai dengan kata-kata Saidina Ali, bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribatlah kamu seolah-olah kamu akan mati pada esok hari.

Semua ini berkaitan dengan masa juga perancangan. Masa dan perancangan, saling berkaitan. Masa atau perancangan yang datang dulu?

Ada orang kata, biar masa yang menentukan. Ada orang kata, kita rancang, usaha dan semuanya akan berjalan seperti yang dirancang. Jadi, masa atau perancangan dulu?

Senang kata, masa dan perancangan, beriringan. Sama-sama jalan, sama-sama duduk, sama-sama berhenti. Ops, masa tak pernah berhenti ye. Walau apa pun yang berlaku, rancanglah, walau untuk sekecil-kecil perkara. Kadangkala kita tak perasan sebenarnya sekecil-kecil perkara itu yang membawa kepada sebesar-besar perkara. Saat tersedar, mungkin terlewat.

Ada baiknya, masa bosan atau buntu nak baca apa lagi untuk exam, atau tak tahu nak buat apa untuk isi masa lapang, gunakan masa yang ada tu untuk duduk, diam, fikir. Mungkin ada yang lihat seolah-olah kita termenung. Dia tau ke apa yang ada dalam fikiran kita? Sebenarnya ada beza gaya orang berfikir dan termenung. Fikir pun ada jenisnya. Kalau menerawang tak menentu, silap hari bulan tak balik dan terus ke awan. Banyak beza antara angan dan fikir.

Ambil masa sekejap, dalam 10 minit, masuk terowong masa, pergi masa lampau.

"Apa yang aku dah buat selama ni?"

 Mungkin boleh pergi hari semalam, seminggu yang lalu, sebulan yang lalu, atau 5 tahun yang lalu. Bergantung kepada keadaan atau perkara yang difikir. Lihat setiap perkara yang telah kita buat, kesannya terhadap diri sendiri dan persekitaran. Apa terjadi kepada setiap orang di sekeliling kita, orang tersayang. Ala-ala tengok filem, tapi filem sendiri. Kemudian balik semula. Masuk semula terowong masa, cuba pergi masa hadapan. Sebagai manusia, kita mampu untuk membayangkan perjalanan masa hadapan. Kebiasaannya sesuatu perkara itu, berlaku berulang-ulang. Lagi dan lagi. Beza antara setiap sesuatu situasi itu kebiasaannya; watak (mungkin ada yang sama), masa, tempat dan paling penting, cara kita menghadapinya.

Ada orang, lalui perkara yang sama, dan menghadapinya dengan cara yang sama, hasilnya? Juga sama. Tak ada penambahbaikan. Seandainya hasil itu buruk, sampai bila orang tu nak terus menerus berada dalam kerugian? Hingga akhir hayat masih tak sedar, alangkah malangnya. Rugi, sangat rugi.

Allah jadikan manusia tu di bumi ini, yang tetap. Masa yang diberi pun sama, 24/7. Semua sama, berulang dan berulang. Hanya cara menghadapi sesuatu keadaan itu yang membawa perbezaan.

Jadilah orang yang menghadapi perkara yang sama namun sentiasa berusaha untuk hadapi dengan cara berbeza. Pastikan setiap usaha tu membawa hasil yang bermanfaat. Usaha dan usaha untuk terus mendapat hasil yang terbaik. Keuntungannya untuk diri sendiri juga. Dan keuntungan itu pasti dapat dinikmati oleh orang disekeliling kita. Bukankah itu lebih baik dan membahagiakan?


Masih berbaki 2 kertas peperiksaan untuk dijawab. Selamat maju jaya. Ilmu itu, sebaiknya diamalkan. Bukan sekadar gah menjawab diatas kertas.

2 comments:

Anonymous said...

macam pernah dengar je ayat tu...

^_^

Najwa Najihah said...

banyak ayat yang macam pernah dengar kan... huhu....